Bez labas komandas sasniegt izcilus rezultātus nav iespējams

Olavs Legzdiņš ir SIA Elagro Trade valdes priekšsēdētājs, kas palīdzējis uzņēmumam kļūt par vienu no vadošajiem Latvijas uzņēmumiem graudu, sēklu, augu aizsardzības un minerālmēslu biznesā, ar ikgadējo apgrozījumu 160 – 180 miljonu eiro robežās. Pirms aktīvās sezonas sākuma ielūdzām Olavu uz sarunu, lai uzzinātu vairāk gan par viņa vadīto uzņēmumu, gan viņu pašu.
Pastāstiet nedaudz par sevi un savu darba pieredzi!
Runājot par profesionālo darbību, graudu tirgū esmu kopš 1996.gada, kad pārstāvēju tādu lielu organizāciju kā Graudu savienība, kuras uzdevums bija apvienot graudu ražotājus un glabātājus. Esmu arī sadarbojies ar Edgaru Ružu, ilggadējo LATRAPS vadītātāju, un Daini Lagzdiņu, SIA Iecavnieks vadītāju, ar kuriem kopā 90-to gadu beigās izveidojām lauksaimniecības kooperatīvu un eksportējām pirmo rapša kravas kuģi Latvijas vēsturē.
1999.gada beigās, kad Latvijā sāka darboties somu “Kesko” grupa, kļuvu par tās graudu nodaļas vadītāju. Pieredzes ziņā tas bija ļoti vērtīgs laiks, kurā apguvu gan darbu ar klientiem, gan visas eksporta nianses. Galvenais, kas mūs atšķīra no citiem uzņēmumiem jau no pirmsākumiem, bija mūsu radošā komanda. Mums vienmēr bija labi vadītāji, kas šai radošajai komandai ļāva izpausties, veidojot pievienoto vērtību pamatdarbībai – interesanti, oriģināli klientu un darbinieku pasākumi. Bieži vien mēs bijām pionieri tirgū, kas izdomāja ko inovatīvu ne tikai attiecībā uz graudu iepirkumiem, bet arī Lauku dienām, Ražas ballēm un citiem lielāka vai mazāka mēroga klientu pasākumiem, kuros ielikām daudz emociju un enerģijas. Un nereti bija tā, ka situācijās, kad mums bija līdzīgi nosacījumi ar konkurentiem, klients izvēlējās sadarboties ar mums tieši tāpēc, ka mums bija gan lieliska tirgotāju komanda, kas uzturēja labas attiecības, gan pasākumi, kuri veidoja pievienoto vērtību šīm attiecībām. Šodien gandrīz visa mana komanda un daudzi klienti nodarbojas ar kalnu slēpošanu, pateicoties manis organizētajiem braucieniem uz kalniem, kur arī centos iemācīt to darīt pareizāk. Svētkus otram var sarīkot tad, ja pašam tie patīk, un mums tie tiešām ļoti patīk.
2010.gadā, kad skandināvi izlēma iziet no tirgus, sapratām, ka ir īstais brīdis izveidot pašiem savu uzņēmumu. Tajā laikā, pateicoties liktenim, satiku Vitautu un Jāni Paškauskus, kurus pašus un viņu biznesu zināju jau no seniem laikiem, tāpat viņi mani, tāpēc ātri vien sapratām, ka mūs vieno kopīgas vērtības, uz kurām balstoties, varam izveidot uzņēmumu. Šodien, skatoties uz milzīgo globalizāciju, lepojos, ka mums izdevies nosargāt šo 100% Latvijas kapitāla uzņēmumu, kas turpina būt Latvijas TOP3 augšdaļā savā jomā. Mums joprojām ir vairāki kolēģi, kas šeit strādā no pašiem pirmsākumiem, tai skaitā Mārtiņš Reinfelds – Elagro Trade valdes loceklis un Tirdzniecības vadītājs. Kodols turās, protams, sāk darboties arī jaunā paaudze, kurai mēs tās vērtības, kas ir likušās svarīgas mums, nododam tālāk.
Olav, kāpēc vispār esat izvēlējies darboties lauksaimniecības nozarē?
Pēc izglītības esmu lauksaimniecības inženieris jeb inženieris mehāniķis. Beidzu toreizējo LLA mehanizācijas fakultāti 1987. gadā. Esmu uzaudzis ģimenē, kurā abi vecāki ir agronomi, tāpēc lauksaimniecība manā gadījumā bija diezgan loģiska izvēle. Visi jaunības gadi pavadīti, strādājot Krimuldas saimniecībā vai savā piemājas dārzā, tāpēc no lauksaimniecības man nebija svešs nekas. Tajā laikā redzēju, ka inženieris ir ļoti cienījama profesija – tieši no inženieriem izauga vislabākie saimniecību vadītāji. Bet vispār man bija dilemma – iet uz aktierstudijām, režiju vai lauksaimniecību. Režija mani saistījusi visu dzīvi, tāpēc esmu priecīgs, ka arī savu radošo pusi man ir izdevies realizēt, piedaloties dažādu darba un sporta pasākumu režisēšanā un īstenošanā.
Kāda ir Jūsu vadītā uzņēmuma darbības specifika? Ar ko nodarbojaties?
Elagro Trade nodrošina sēklas, minerālmēslus, tāpat arī augu aizsardzības līdzekļus, konsultācijas pie sējas, uzpērkam ražu, kā arī nodrošinām ar finansējumu līdz nākamai ražai. Vēl ļoti strādājam pie tā, lai palīdzētu klientiem saprast, kā sadalīt riskus, lai ieguvēji esam ne tikai mēs, bet arī paši klienti. Mūsu konsultanti, agronomi ir kā labie dakteri, gandrīz kā ģimenes draugi, kuru telefona numurs klientiem vienmēr ir pa rokai, lai nepieciešamības brīdī varētu uzreiz sazināties. Smejoties saku, ka mēs dzīvojam klientu galvās un zinām, kas notiek viņu virtuvēs.
Iepriekšējais gads ir bijis milzīgs izaicinājums tieši cenu svārstību dēļ – neko tādu 20 gadu laikā neesmu piedzīvojis, jā, ir bijis kritums vai pieaugums 30% diapazonā, bet tik īsā laikā tas gan nav noticis – šie apstākļi ļoti sarežģī darbu. Katru gadu vienmēr apsveram riskus, ar kuriem varētu nākties saskarties nākamajā gadā, taču šībrīža situācija ir tāda, kuru pat ar 20 gadu pieredzi nav bijis iespējams paredzēt. Mūsu uzdevums arī šajos sarežģītajos apstākļos ir palīdzēt klientiem atrast optimālāko risinājumu, lai beigu beigās apmierināti ir visi.
Kā kopumā redzat lauksaimniecības uzņēmumu attīstības scenāriju Latvijā, Eiropā?
Jāsaka, ka nākotni es redzu tieši integrētajai lauksaimniecībai, kas nozīmē arī sabalansētu augu aizsardzības līdzekļu lietošanu. Lauksaimniecībai jābūt pārdomātai, manuprāt, nav pareizi akli iet uz kaut kādu mērķi – šajā gadījumā runāju par Eiropas zaļo kursu-, neskatoties uz realitāti, kas notiek. Piemēram, jau tagad, pateicoties ES institūciju aizliegumam lietot sistēmas insekticīdus, redzam dramatisku vasaras rapša ražas samazinājumu, arī izaudzēt pārtikai paredzētās pupas kļūst neiespējami. Globālie krājumi sāk samazināties, kas nozīmē cenu pieaugumu šajās produktu grupās. Lai paēdinātu pasauli, īstais risinājums būs integrētā lauksaimniecība, kas nozīmē kontrolētu un gudru pieeju augu aizsardzības līdzekļu lietošanā. Patiesībā Latvija jau tagad ir zaļākā Eiropas Savienības valsts, tāpēc mums vairāk vajadzētu koncentrēties uz to, lai varētu strādāt un izdzīvot tieši vietējie lauksaimnieki, jo, ja nebūs mūsējo, vieta tukša nepaliks un tajā nāks kaimiņi – plauktos arvien vairāk parādīsies lietuviešu, poļu produkcija utt. Uzskatu, ka pieprasījumam būtu jābūt tam, kas nosaka kopējo situāciju tirgū, nevis otrādi. Tirgum ir savi likumi, tas ir jāstabilizē. Audzēt ekoloģiski, protams, var, taču precei ir jābūt arī eksportspējīgai.
Jūsuprāt, trīs pamatnoteikumi, lai uzņēmums spētu veiksmīgi darboties 21.gadsimtā.
Viens no svarīgākajiem noteikumiem, manuprāt, ir pieejami resursi biznesa attīstībai. Tikpat svarīgi ir, lai kopējā valsts politika un ekonomika ir prognozējama mūsu klientiem, tātad arī mums. Trešais noteikums, kas patiesībā, manuprāt, arī ir vissvarīgākais, ir kreatīva, darbīga komanda. Bez labas komandas sasniegt izcilus rezultātus nebūs iespējams. Turklāt arī komandai jānodrošina pamats zem kājām un stabils skatījums uz nākotni vismaz gadu, trīs uz priekšu. Ne velti Elagro Trade devīze ir “Laba komanda + labi klienti = lielisks rezultāts!”.
Olav, kādi ir lielākie izaicinājumi vadītāja darbā? Kas sagādā lielāko prieku?
Personīgi man lielākais prieks ir, ja arī klienti un darbinieki ir priecīgi, pateicīgi un reizi pa reizei dzirdu “paldies”. Savukārt, lielākais izaicinājums šajos apstākļos ir noturēt iepriekšējo līmeni un turpināt attīstīties, neskatoties uz ārējiem apstākļiem, un nodrošināt, lai kā klienti, tā darbinieki jūtas labi. Tikpat izaicinoši ir spēt prognozēt, kā attīstīsies tirgus, lai savlaicīgi izsvērtu un sagatavotos iespējamiem riskiem. Kā svarīgu mērķi esam uzlikuši cīnīties par savu klientu interesēm un ekonomiskajām izdzīvošanas garantijām. Šī iemesla dēļ mēs esam iestājušies Apvienībā par ilgtspējīgu lauksaimniecību, kuras mērķis ir izglītot sabiedrību attiecībā uz mītiem un aizspriedumiem par integrālo lauksaimniecību.
Ko Jūs visaugstāk vērtējat cilvēkos, kādas vērtības? Kuras ir Jūsu dzīves pamatvērtības?
Personīgi man godīgums noteikti ir svarīga vērtība, turklāt to sagaidu ne tikai no citiem, bet arī pats cenšos dzīvot pēc tādiem pašiem principiem.
Manas trīs svarīgākas dzīves pamatvērtības ir dzīvot saskaņā ar dabu un sevi; dodot prieku un gandarījumu citiem, gūt prieku un enerģiju arī pašam; bet pati svarīgākā, kas ir arī vienlaikus liels izaicinājums – šai zibens “tik- tok” laikmetā, kad jauniešiem apkārt ir tik daudz kārdinājumu un pilnīgi cita vērtību skala, izaudzināt savus bērnus par krietniem cilvēkiem un palīdzēt viņiem, lai katrs atrastu savu īsto vietu dzīvē.